| 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 |


12.12.2005

Blue1 kasvaa voimakkaasti: uusia koneita ja kohteita

Blue1, Suomen nopeimmin kasvava lentoyhtiö, jatkaa laajenemistaan kesäaikataulujen voimaan astuessa maaliskuussa 2006. Yhtiö käyttöönottaa uusia koneita, ja kohteiden lukumäärä kasvaa 14 kohteesta 25 kohteeseen. Blue1 panostaa voimakkaasti Euroopan liikenteeseen aloittamalla päivittäiset yhteydet muun muassa Lontooseen, Zürichiin ja Varsovaan sekä Etelä-Euroopan turistikaupunkeihin kuten Ateenaan, Roomaan, Nizzaan ja Barcelonaaan.

Tuotannonlisäys 70 % - kolme Boeing MD-90-lentokonetta

Yhtiön kokonaistuotanto, ASK (available seat kilometer), lisääntyy jopa 70 %. Kolme uutta 166-paikkaista MD-90-lentokonetta käyttöönotetaan ensi vuoden aikana. Tämänhetkisen laivaston muodostavat yhdeksän Avro RJ –suihkukonetta sekä viisi Saab 2000 –potkuriturbiinikonetta.

11 uutta kohdetta

Blue1 suuntaa voimakkaasti Euroopan markkinoille ja aloittaa maaliskuussa 2006 säännölliset lennot Helsingistä seuraaviin Euroopan kaupunkeihin:

Ateena, Barcelona, Dublin, Düsseldorf, Lontoo, Madrid, Nizza, Pariisi, Rooma, Varsova ja Zürich.

Vastaus markkinoiden tarpeisiin

"Yrityksen voimakas laajeneminen on vastaus markkinoiden tarpeisiin", toteaa Blue1:n toimitusjohtaja Stefan Wentjärvi. "Blue1 on suurin liikennöijä Suomen ja Skandinavian välillä ja yhtiö on myös saavuttanut vahvan aseman kotimaan liikenteessä ja nyt on aika ottaa seuraava kasvuaskel kohti Eurooppaa. Yritysmatkustajille voimme nyt laajentumisen myötä tarjota entistä paremmat yhteydet sellaisiin kohteisiin kuten Lontoo ja Zürich unohtamatta vapaa-ajan matkustajia, joille puolestaan tarjoamme hyvät ja edulliset yhteydet Etelä-Eurooppaan", kiteyttää Wentjärvi.     

Blue1 Corporate Communications

Lisätietoja: viestintäjohtaja Tom Christides, +358 40 752 3131


Press Release

SAGPA meeting in Tallinn, September 2005

“SAGPA strengthens pilot cooperation and welcomes new members


On September 27-28 2005, a conference took place in Tallinn, with participation from all the pilot unions within the SAS Group, organizing app. 3250 pilots in the SAS Group Pilots As-sociation (SAGPA). The conference, which was hosted by Estonian Air Pilot Union, took steps to further strengthen cooperation and introducing new unions to SAGPA’s scope of work.

Focal points on the agenda was development of stronger ties between the member unions, sharing knowledge and experience in order to enhance the successful commercial develop-ment of the SAS Group Airlines, which is fundamental for job security in today’s competitive world of commercial aviation. The role of the pilot groups as stakeholders in this process was thoroughly discussed, as was means to promote the common interests of all SAS Group Pilots in the cooperation with respective management.

The executive council was tasked to intensify work towards harmonization of the individual union labor agreements to include the identification of minimum standards of content.
Within the next half year the SAGPA executive council will issue policies in this respect. Policies are expected to include pension plans and health/loss of license insurance as normal elements of any SAS Group pilot labor contract.

The conference was attended by Air Baltic Pilot Union, participating with observer status.
Estonian Air Pilot Union as well as Air Baltic Pilot Union was upon request invited to apply for SAGPA membership. Applications will be considered by the executive council at the spring conference 2006.

On the second conference day, the annual SAGPA General Assembly was conducted.
The assembly approved the executive council 2006 work plan and re-elected Captain Mogens Holgaard from the Danish Pilot Union as SAGPA President.

The next SAGPA conference will be hosted by the Norwegian SAS Pilots Association in Sandefjord, Norway in May 2006.


Tallinn, 28 September, 2005
SAGPA

Mogens Holgaard
President


SAS Group Pilots Association – SAGPA, consists of the union boards of the pilots associations of Scandinavian Airlines (DPF/SPF-SAS-K and S/NSF), Braathens (BSF), Widerøe (WFF), Spanair (ASPA and SEPLA) and Blue1 (B1PA). The association represents approxi-mately 3500 pilots in the SAS Group, from Denmark, Finland, Norway, Spain, and Sweden. The association is first and foremost committed to promote aviation safety and the well being of the travelling airline public within the SAS Group. For further information contact SAGPA President Capt. Mogens Holgaard, at the DPF office +45-32505322, website www.sagpa.com


10.8.2005

Blue1:n matkustajamäärä nousi 24% heinäkuussa

Blue1:n heinäkuun matkustajamäärä nousi 24 % 97 000 matkustajaan. Vuoden alusta yhtiö kuljetti 802 000 matkustajaa, mikä on 30 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Kokonaiskysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi heinäkuun aikana 29 % ja kapasiteetti (tarjotut hkm:t) laski 4 %. Matkustajakäyttöaste oli kotimaan liikenteessä 73,4 % ja ulkomaan liikenteessä 76,8 %, yhteensä 76,3 %.

Heinäkuussa Blue1:n lennoista 95,5 % lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta. ja 99,5 % suunnitelluista lennoista lennettiin, mikä on Euroopan huippuluokkaa.


Blue1 Corporate Communications

Lisätietoja: viestintäjohtaja Tom Christides, +358 40 752 3131

Lähde: www.blue1.fi


TIEDOTE 14.2.2005

Blue1:n lentäjien työehtosopimuksesta ratkaisu

Akavan Erityisalojen Keskusliitto ja Palvelualojen Toimialaliitto ovat tänään 14.2.2005 päässeet neuvotteluratkaisuun Blue1:n lentäjien uudesta työehtosopimuksesta.

Sopimus on 3-vuotinen ja päättyy 31.12.2007.

Palkankorotuslinjaltaan sopimus noudattaa yleistä linjaa. Työnantaja luopui vaatimuksestaan uudistaa palkkausjärjestelmä. Tämä helpotti neuvotteluratkaisuun pääsyä.

Samalla Blue1:n lentäjien ylityökielto poistuu ja ilmoitetut työtaistelutoimenpiteet 15.2., 17.2., 22.2. ja 24.2. peruuntuvat.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Peter Forsström,
Palvelualojen Toimialaliitto,
puh. 0400 406 584.

puheenjohtaja Juhani Lehto,
Blue1 Pilots´ Association,
puh. 040 779 8925

asiamies Ari Janeskari,
Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry
puh. 040 590 5693

lakimies Helena Lamponen,
Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry
puh. 040 582 2843


TIEDOTE 11.2.2005

Ei edistystä Blue1:n lentäjien työehtosopimusneuvotteluissa

Blue1:n lentäjiä koskevat työehtosopimusneuvottelut eivät edenneet tänään.
Työnantaja haluaa edelleen huonontaa lentäjien nykyisen työehtosopimuksen
ehtoja. Osapuolet tapaavat valtakunnansovittelijan seuraavan kerran
perjantain 18.2.2005 klo 14.00.

Akavan Erityisalojen Keskusliitto ja sen jäsenyhdistys Blue1 Pilots´
Association ovat jättäneet kaksi lakkovaroitusta. Mikäli neuvotteluissa ei
edetä, lentäjien työnseisaus katkaisee Blue1:n lentotoiminnan tiistaina
15.2., torstaina 17.2., tiistaina 22.2. ja torstaina 24.2.

Lentäjät ovat ylityökiellossa, joka alkoi 29. tammikuuta. Se on haitannut
merkittävästi Blue1:n lentoliikennettä ja useita lentovuoroja on jouduttu
perumaan.

Blue1:n lentäjiä koskeva työehtosopimus solmitaan Akavan Erityisalojen
Keskusliiton ja Palvelualojen toimialaliiton välillä.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Juhani Lehto,
Blue1 Pilots´ Association,
puh. 040 779 8925

asiamies Ari Janeskari,
Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry
puh. 040 590 5693

lakimies Helena Lamponen,
Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry
puh. 040 582 2843


TIEDOTE 7.2.2005

Blue1:n lentäjien lakonuhka laajenee

Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ja Blue1 Pilots´ Association ovat jättäneet jo toisen lakkovaroituksen. Se sisältää kaksi työnseisausta, joista ensimmäinen alkaa tiistaina 22.2.2005 klo 05.00 ja päättyy klo 12.00 samana päivänä. Toinen työnseisaus alkaa torstaina 24.2.2005 klo 16.00 ja jatkuu perjantaille 25.2.2005 klo 02.00.

Ilmoitettuna aikana lakko seisauttaa Blue1:n lentoliikenteen. Työnseisaukseen osallistuvat kaikki Blue1 Pilots´ Associationin jäsenet.

Blue1:n lentäjien työehtosopimusta koskevat neuvottelut katkesivat tuloksettomina tammikuun lopulla. Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ja Blue1 Pilots` Association aloittivat ylityökiellon lauantaina 29.1.2005.

Ylityökielto laajeni työtaistelun uhaksi, kun neuvottelut katkesivat 31.1. AEK jätti tällöin ensimmäisen Blue1:n lentäjiä koskevan lakkovaroituksen, joka katkaisee yhtiön lentotoiminnan tiistaina 15.2. ja torstaina 17.2.

Nyt voimassa oleva ylityökielto on vaikeuttanut merkittävästi Blue1:n lentotoimintaa. Ylityökiellon seurauksena on jo jäänyt lentämättä kymmeniä lentoja.

Neuvotteluosapuolten näkemykset ovat varsin kaukana toisistaan. Osapuolet tapaavat valtakunnansovittelijan seuraavan kerran perjantaina 11.2.2005 klo 11.00.

Lentäjiä koskeva työehtosopimus solmitaan AEK:n ja Palvelualojen toimialaliiton välillä.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Juhani Lehto,
Blue1 Pilots´ Association,
puh. 040 779 8925

asiamies Ari Janeskari,
Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry,
puh. 040 590 5693

lakimies Helena Lamponen,
Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry,
puh. 040 582 2843



TIEDOTE 2.2.2005

Blue1:n lentäjät vaativat korjausta palkkojensa jälkeenjääneisyyteen

Blue1:n lentäjien työehtosopimuskiistassa on kyse palkkojen
jälkeenjääneisyydestä. Blue1:n lentäjien palkat jäävät yli kolmanneksen
jälkeen vastaavien lentoyhtiöiden palkoista.

Lentäjät ovat esittäneet vaatimuksen, joka korottaisi palkkoja viimeksi
tehtyyn palkkataulukkoon verrattuna 13,3 % ensimmäisenä vuonna ja 1,9 %
toisena vuonna. Ensimmäisen vuoden korotuksesta 2/3 on korjausta palkkojen
jälkeenjääneisyyteen ja osa muodostuu työnantajan kanssa sovituista
tehtävämuutoksista. Lentäjien tavoitteena on kaventaa palkkauksen
jälkeenjääneisyyttä ja turvata yleisen tason mukainen palkkakehitys
jatkossa.

Lentäjien työehtosopimuksessa on kokemuslisään perustuva palkkataulukko.
Taulukko on laadittu 19 vuoden palvelusajalle ja tarkoitettu olemaan
voimassa työehtosopimuskausien yli. Ilmailualalla kokemuslisään perustuva
palkkataulukko on vakiintunut järjestelmä ja samalla koko työehtosopimuksen
ydin. Kokemukseen perustuva palkkataulukko mahdollistaa yhtiön kasvun, koska
kaikki yhtiön palvelukseen tulevat lentäjät aloittavat aikaisemmasta
työkokemuksestaan riippumatta taulukon pohjalta.

Työnantaja pyrkii puolittamaan aiemmin sovitun palkkataulukon mukaisen
kehityksen.
Lentäjien vaatimus on, että sovitusta taulukosta pidetään kiinni.

Lentäjien tavoittelemat korotukset merkitsevät työnantajayhtiön
toimintakustannuksiin vain noin yhden prosentin kasvua.

Blue1:n lentäjiä koskevat työehtosopimusneuvottelut keskeytyivät tammikuun
lopussa tuloksettomina ja Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ja sen
jäsenyhdistys Blue1 Pilots´ Association jättivät valtakunnansovittelijalle
lakkovaroituksen. Sen mukaiset työnseisaukset järjestetään 15.2. ja
17.-18.2. Osapuolet tapaavat valtakunnansovittelijan seuraavan kerran 11.2.
klo 11.00. Lentäjiä koskeva työehtosopimus solmitaan AEK:n ja Palvelualojen
toimialaliiton välillä.


LISÄTIETOJA:
puheenjohtaja Juhani Lehto, Blue1 Pilots´ Association,
puh. 040 779 8925,
asiamies Ari Janeskari, Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry,
puh. 040 590 5693,
lakimies Helena Lamponen, Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry,
puh. 040 582 2843.


TIEDOTE 31.1.2005

Blue1:n lentäjät jättivät lakkovaroituksen

Blue1:n lentäjien työehtosopimusneuvotteluja käytiin tänään valtakunnansovittelijan avustuksella. Neuvottelut keskeytettiin tuloksettomina. Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ja Blue1 Pilots´ Association jättivät lakkovaroituksen.

Työtaistelu toteutetaan jaksotettuna siten, että ensimmäinen työnseisaus alkaa 15.2.2005 klo 05.00 ja päättyy 15.2.2005 klo 12.00. Toinen työnseisaus alkaa 17.2.2005 klo 16.00 ja päättyy 18.2.2005 klo 02.00.

Ilmoitettuna aikana lakko seisauttaa lähes koko Blue1:n lentoliikenteen. Työnseisaukseen osallistuvat kaikki Blue1 Pilots´ Associationin jäsenet. Lauantaina 29.1. alkanut ylityökielto on edelleen voimassa.

Neuvotteluosapuolten näkemykset ovat varsin kaukana toisistaan. Jatkoneuvotteluista ei toistaiseksi ole sovittu.

LISÄTIETOJA: puheenjohtaja Juhani Lehto, Blue1 Pilots´ Association, puh. 040 779 8925,
asiamies Ari Janeskari, Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry, puh. 040 590 5693,
lakimies Helena Lamponen, Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry, puh. 040 582 2843.

Blue1 on SAS:n suomalainen tytäryhtiö, joka liikennöi Helsinkiin, Ouluun, Turkuun, Tampereelle, Vaasaan ja Kuopioon. Yhtiö avasi uudet reitit 31.1. alkaen Helsingistä Rovaniemelle ja Vaasaan sekä Oulusta Kööpenhaminaan ja 3.2. alkaen Helsingistä Kittilään. Ulkomaan reittikohteita ovat Tukholma, Oslo, Kööpenhamina, Göteborg, Bryssel, Amsterdam, Hampuri ja Berliini. (Lisätietoja Blue1:n palveluista www.blue1.fi)


TIEDOTE 28.1.2005

Blue1:n lentäjien ylityökielto alkaa lauantaina

Blue1:n lentäjien työehtosopimusneuvotteluja käytiin tänään
valtakunnansovittelijan avustuksella. Neuvotteluissa ei edetty riittävästi,
joten lentäjien ylityökielto alkaa 29.1. klo 8.00. Akavan Erityisalojen
Keskusliitto AEK ja Blue1 Pilots´ Association eivät katsoneet voivansa
siirtää ylityökiellon alkamista, vaikka neuvotteluja jatketaankin
maanantaina.

Ylityökiellon aikana lentäjät pitäytyvät julkaistujen työvuorolistojen
mukaisissa työajoissa. Tämä haittaa merkittävästi Blue1:n lentoja. Osa
lennoista saattaa peruuntua varsinkin, kun yhtiö lisää reittitarjontaansa
tammi-helmikuun vaihteessa.

Blue1:n lentäjiä koskevat työehtosopimusneuvottelut jatkuvat
valtakunnansovittelijan luona ensi maanantaina 31.1. klo 16.00.

Neuvotteluosapuolten näkemykset ovat vielä varsin kaukana toisistaan. Akavan
Erityisalojen Keskusliitto AEK ry ja sen jäsenyhdistys Blue1 Pilots´
Association ovat valmiita tarvittaessa kiristämään työtaistelutoimia, mikä
tarkoittaa Blue1:n lentoliikenteen seisahtumista.


LISÄTIETOJA: puheenjohtaja Juhani Lehto, Blue1 Pilots´ Association, puh. 040
779 8925,
asiamies Ari Janeskari, Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry, puh. 040
590 5693,
lakimies Helena Lamponen, Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry, puh. 040
582 2843.

Blue1 on SAS:n suomalainen tytäryhtiö, joka liikennöi Ouluun, Turkuun,
Tampereelle, Vaasaan, Kuopioon. Yhtiö avaa uudet reitit 31.1. alkaen
Helsingistä Rovaniemelle ja Vaasaan sekä Oulusta Kööpenhaminaan ja 3.2.
alkaen Helsingistä Kittilään. Ulkomaan reittikohteita ovat Tukholma, Oslo,
Kööpenhamina, Göteborg, Bryssel, Amsterdam, Hampuri ja Berliini.
(Lisätietoja Blue1:n palveluista www.blue1.fi)


TIEDOTE 13.1.2005

Blue1:n lentäjien työehtosopimusneuvottelut etenivät

Blue1:n lentäjien työehtosopimusneuvottelut etenivät
- ylityökiellon alkamista siirrettiin

Blue1:n lentäjien työehtosopimusneuvotteluja käytiin tänään valtakunnansovittelijan avustuksella. Osapuolet pääsivät sopuun muun muassa palkkakehityksen laskentaperusteista.

Lentäjiä edustava Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK katsoo, että neuvottelujen eteneminen antaa riittävästi perusteita siirtää huomenna alkavaksi ilmoitettua ylityökieltoa. Neuvotteluratkaisun vaatimalle taustatyölle halutaan nyt antaa riittävä aika. Osapuolet tapaavat valtakunnansovittelijan toimistossa 28.1. Mikäli neuvotteluissa ei päästä hyväksyttävään tulokseen, lentäjien ylityökielto alkaa 29.1.

Neuvotteluosapuolten näkemykset ovat vielä varsin kaukana toisistaan. Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry ja sen jäsenyhdistys Blue1 Pilots´ Association ovat valmiita tarvittaessa kiristämään työtaistelutoimia, mikä tarkoittaa Blue1:n lentoliikenteen seisahtumista.


LISÄTIETOJA:
puheenjohtaja Juhani Lehto, Blue1 Pilots' Association
puh. 040 779 8925,
asiamies Ari Janeskari, Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry,
puh. 040 590 5693,
lakimies Helena Lamponen, Akavan Erityisalojen Keskusliitto AEK ry,
puh. 040 582 2843.